Friday, September 2, 2011

Dengki Tak Kemana Pun.



Assalamualaikum.





Seperti biasa, aku mintak maaf. Kan aku da cakap, kejap je aku semangat nak update blog ni. Kadang kadang takde idea tapi yang menjadi masalah negara adalah, MALAS. Dan kali ni bukan nak cite pasal raya, nak cite pengalaman aku tadi. Sebelum aku lupa, maklum lah aku ni jenis short term memory.



Tadi masa aku lepak kat kedai makan, lepas penat main futsal hari ke3 berturut turut, layan cite Melayu la malam ni. Best je cerita tadi. Lupa pulak tajuk ape…guna projector tuh yang best tuh. Tgk kedai sebelah, cerita ROBOCOP. Best jugak. Kejap pening aku nak layan cerita ape, sampai lah satu masa cerita drama Melayu ni. Tak sangka aku best jugak drama Melayu. Biasa aku layan Nora Elena ngan Juvana je.





Mana tak best, ni live action ni bro, depan mata, siaran langsung. Tengok kiri tengok kanan, takde kamera, eh, aku ingat lakonan tapi ni betul betul lah. Ada 2 kedai bergaduh. Yang satu kedai ni, geng laki, satu kedai ni geng perempuan. Yang buat drama ni lagi ekstrem, dorang guna senjata. Tak main la kayu, lastik sume ni, kita main pisau potong daging mah. Tak main la acah acah je, lu langsi lu mati wei. Kasi potong mah.



.





mai mai




Baru aku sedar perempuan ni agak ganas rupanya, yang main pisau tuh perempuan lah. Sekali dia hayun macam mane entah berdarah tangan si laki tuh. Amek ko. Tak pasal pasal. Kejap dia pi serang kedai sebelah tuh. Menjerit jerit mak bapak dorang, suh anak dorang berenti. Dah naik gila agaknya sampai tak ingat dunia. Orang ni kalau da gaduh, kalau satu tak tumbang, tak berhenti la jawabnya. Sampai la yang perempuan tuh terkelar lehernya membuatkan dia meraung raung kesakitan. Aku tengok dari jauh ( takde la jauh pun ) pun takut dibuatnya.





Kalau ikotkan ramai je orang kat situ tapi tak sorang pun berani masuk nak tolong leraikan dorang. Apa sebab, lu nak kena penangan pisau terbang ke? Takmo kan? So duk diam diam. Kesian aku tengok mak bapak dorang. Serius. Dengan muka risau giler, risau anak cedera, tapi anak tak endahkan jeritan mak ayah. Biarkan kemarahan menguasai diri. Kejap akak kedai aku makan tuh datang cite,



“NI dorang dengki, pastu gaduh. Petang tadi episod 1, malam ni episod 2 pulak.”







Macam biasa, POLIS tiba setelah semuanya dah settle. Tapi yang aku tak paham, polis datang, pastu parking kat depan kedai, tak turun pulak tuh, then blah macam tuh je. So…….? Anda nilai sendiri. Yang aku nak sampaikan sebenarnya adalah ;



1. Elakkan marah kuasai diri.



2. Jangan simpan perasaan hasad dengki.





Tuh je. Ingat. Tak pasal pasal ada orang tercedera akibat kita tak dapat mengawal perasaan marah. Takde orang yang untung pun kalau korang gaduh. Kitaorang yang tengok je dapat hiburan sedikit. Kot.

2 comments:

  1. uish..hebat2.. yg kene kelar leher tuh mampos ke??

    ReplyDelete
  2. tak tahu la mampos ke tak. tapi org angkat dia pegi hospital lah.

    ReplyDelete