Monday, August 16, 2010

Kisah Bazar Ramadhan.


Satu malam selepas terawih, dalam tazkirah nya
mengatakan bahawa bulan puasa ni, bukan bulan pesta makan,
tapi pesta untuk beribadah. PESTA IBADAH! anda buat anda dapat.
ok. aku tokok tambah la sikit ya. bila ustaz ni cakap pesta ibadah, tak
tercapai dek akal ku untuk bayang macam mana suasana pesta ibadah.
ang try la imagine? buleh dak? bukan apa, bila pikir PESTA ni, mesti la
suasana yang riuh dan gembira, berseronok sakan. kan?
ke ada ang sembahyang sambil gelak? kalau ada, memang sah ang ni tergolong
kat hospital sakit jiwa.

ok. apa aku nak sebut kat sini pasal bazar ramadhan la. sama macam
cakap pesta MAKAN. bulan puasa kali ni, baru sekali aku pegi. tu pun sebab
aku lalu tempat tuh je. singgah kejap. tuh dia, orang ramai sibuk nak beli
makanan. bawak anak cucu. macam pegi midvalley pulak ye. takpa.
aku dengan selambe pakai crocs cacat sebelah jalan kat tengah tu.
duk usha makanan, bau dia, sedap~~ jalan lagi, kat kedai roti john ni,
pasai pa bau semacam. perghh. patot la, kedai sebelah longkang rupenye.
mangkuk betol lah. ramai pulak orang membeli kat kedai tuh. aku kalau
boleh dah nak muntah-muntah kat depan kedai dia.

macam biasa aku jalan cari air soya. jumpa. beli sebungkus. jalan je,
aku dengar suara yang familiar, lembut, menyapa aku,

"meh dik, beli air. air jagung ade, soya ade, asam boi ade"

kurang asam punye makcik. aku baru je beli. tak nampak ke aku tengah
pegang air ni. nak kena baling ke ape.

"oh mak cik, lama tak jumpa, ari ni...saya nak air hate u? ada?"<------aku tambah je ni

ok. aku blah buat-buat tak tau je. tengok kanan, ade nasi lemak kukus.
sebenarnya aku teringin nak makan nasi kukus. takpa la. nasi lemak pon on je.
beli sebungkus, rm5. dah malas nak jalan, baliklah.tengok murtabak pon
takda selera. sebab aku jamin 100% tak sedap. mamak, nak aku ajar ke cara
buat murtabak?

semalam aku pegi bukak puasa kat pizza hut. entah nape tiba-tiba rasa
nak makan pizza. cheh. punyer la budak tuh nak makan banyak. sekali
tak abis. awak, ape dah nama benda tuh, "italian roll?" "sardin roll?"
"rock n roll"? aku tak ingat. tapi takpa. aku bahagia semalam. (^_^)

tulis entry boleh pulak, folio sejarah ape pun tak sentuh lagi. (T^T)

4 comments:

  1. erk? xda la. aku pegi ngan laki ar. haha.

    ReplyDelete
  2. owh...
    ku ingatkan siapa td.. haha~

    ReplyDelete
  3. follw my belog ye.
    haa..puasa2 dating.DILARANG;p

    http://sayanocturnal.blogspot.com/

    ReplyDelete